Последните месеци
чета и препрочитам "Ничия" /издателство "Жанет 45"/ на
Христина Панджаридис и не мога да ù се насладя - всеки път откривам думичка,
фраза, реплика от диалог, която така ме парва, че с дни преживявам откритието
си.
Много открития
направих през очите на главната героиня Доротея – как заслепяващата болка може да те изхвърли от „коловоза ти“, да те направи лесна мишена и плячка за
чуждите свръх амбиции и жажда за власт, и в крайна сметка, ако не намериш сили
да се събереш, може даже да те направи аутсайдер. Дали познанието или истината е тази, която ни
прави свободни? Кои са праведните хора в
днешния глобален свят? Как би се почувствал Господ , ако прочете днешните
новини и обяви? Наистина ли само лошата новина вдига рейтинга до небесата? За
какво, всъщност, Исус е изгонил
търговците от храма, щом ние оставяме вратата към душите си отворена за тях?
Викът на Доротея „Хей, човече, какво продаваш днес?“ е апел на авторката към
нас, нейните читатели да осъзнаем какво зло допускаме в себе си, ако продължим
да се впускаме в този вихър на покупко-продажбата и приемаме, че „светът е един
пазар и в зависимост от случая си продавач или купувач“.
Докато
препрочитам книгата, постоянно си задавам
въпроса кое ме кара, всъщност, да посягам към нея отново и отново. Дали защото
е писана от жена за жени, макар че е твърде далеч от така модерната напоследък
вълна на chicklit,
която ни залива отвсякъде – от издателства, телевизионния екран, уебсайтове и
електронни медии. Да, този факт допринася за моята пристрастеност, но по-скоро
си мисля, че именно фрагментарността е отличителната черта на този роман, и тя
ме грабна още в началото. Именно, бидейки фрагментарен, той отразява с пълна
сила съвременния начин на писане, а оттам и начина на четене – ние,
съвременните читатели четем набързо, скачаме от тема на тема, от преживяване на
преживяване, мислите ни се лутат в един безкраен лабиринт, както го прави
Доротея. По този начин в нея ще се припознаят не само жени, но и много мъже.
Мъже, изпитали болката от загубата на дете, от потъпканото достойнство, от
омерзението и погнусата да вършат нещо против волята си… В този смисъл романът,
освен че е философски поглед върху съвременния живот, дава възможност на него
да се погледне и от модерната напоследък джендър перспектива.
А, ето идва и
момента да си призная греха – греха да харесам този роман. Макар и далеч от
формата на хайку-роман, в него има много аха-моменти, характерни за хайку
поезията. И като автор на брилянтни хайку, Христина Панджаридис не е устояла и
е вплела в книгата си стотици ювелирни миниатюри, изпълнени с философията на
Изтока.
Чакам с
нетърпение следващата книга на Христина Панджаридис, независимо дали ще бъде роман,
къси разкази или хайку и танка поезия, защото нейните произведения ми
осигуряват необходимата тишина, за да чуя себе си. Тишина, която ме
определя и ме кара да бъда себе си.
Диана
Тенева
Няма коментари:
Публикуване на коментар